Page content

5 MANIEREN OM JE VERLIES TE VERWERKEN

VERLIESVERWERKING

Het verwerken van een verlies hoort bij het leven. Elk mens maakt dit mee. Niet alleen het verlies van je kind, het verlies van je partner of een scheiding, maar ook een faillissement, een ingrijpende ontslagprocedure of het door een ramp noodgedwongen moeten opgeven van je woning, kunnen voelen als een verlies.

Er zijn meerdere manieren om met je verlies om te gaan. Het is niet mogelijk om de beste manier aan te geven, want dat is voor iedereen anders.

VERWERKINGSFASEN  

Wel bestaan er globaal 4 mogelijke fasen of stappen, waar de meeste mensen mee te maken krijgen tijdens het verwerken van een verlies:

  1. Ontkenning. In deze fase is de pijn van het verlies nog te groot om totaal toe te laten. Daar kan verschillend op worden gereageerd. Denk aan rationalisatie van het probleem, wegvluchten in allerlei afleidende activiteiten of onderdrukking van de aanwezige emoties.
  2. Toelaten. Het toelaten van de pijn van het verlies valt uiteen in 3 stapjes, namelijk:
    •  Herkenning. Je zult eerst moeten begrijpen wat er gebeurd is. Dat vereist eerlijkheid naar jezelf en helderheid over het verlies. Want wat je niet kunt of wilt bevatten, kun je ook nooit verwerken.
    • Erkenning. Om je verdriet een plaats te kunnen geven, is het nodig dat je je pijn onder ogen ziet. Veel mensen vinden dit voldoende en voor veel therapieën is dit het hoogst haalbare.
    • Verkenning. Verkenning betekent verdieping van het verlies en wat daar bij komt kijken, zoals psychoanalyse, gesprekstherapie of het onderzoeken van je eigen houding, dat is je persoonlijke vrijheid binnen het rouwproces.
  3. Verwerken. Het verwerkingsproces kan op 3 niveaus plaatsvinden: a. rationeel of mentaal b. symbolisch (ritueel) of c. emotioneel  (gevoelsmatig)
  4.  Loslaten. Na het toelaten (=voelen) en verwerken (=doorleven) van de pijn volgt vanzelf het loslaten. Dit is een natuurlijk proces, dat weer ruimte geeft voor nieuwe plezierige ervaringen. Het betekent NIET het vergeten van je verlies, maar wel het “onthechter” kunnen kijken naar je verlies. Daarmee bedoel ik dat je je minder verliest in het verlies en zowel intellectueel als emotioneel meer en beter relativeert.

Ik geef je nu 5 manieren van verliesverwerking, waaruit je zelf kunt kiezen. Kies de manier, die het beste bij je past en zoek een geschikte therapeut of begeleider om je verder te helpen met het verwerken van je verlies.

 I. Praten. Soms kan het opluchten om te praten over je verlies. Dan is het goed om dat ook te doen met de juiste persoon (zoals een gesprekstherapeut of counsellor).

II. Onderzoeken. Dit is het analyseren of uitdiepen van het gebeurde en de oorzaken en achtergronden daarvan.

III. Confronteren. Het opnieuw opzoeken van de plaats van het verlies kan al heel veel losmaken. Het daadwerkelijk aangaan van de confrontatie met bijvoorbeeld een voor het verlies verantwoordelijke persoon is vaak ingrijpend én helend tegelijk.

IV. Adapteren (bijvoorbeeld EMDR of hypnotherapie). Wanneer je jezelf in lichte mate onderwerpen aan de pijn, treedt er een soort gewenning op en wordt de pijn hanteerbaarder. Dit iis echter nog geen volledige genezing!

V. Doorvoelen en verwerken. Het volledig doorvoelen en verwerken van je pijn is wat ik totale genezing noem. Dit is wat ik doe met een Helende Reis.

WIL JE ONTDEKKEN HOE JE EEN VERLIES BLIJVEND EN TOTAAL KUNT VERWERKEN? Geef je dan NU op voor het GRATIS telefoongesprek van 20-30 minuten, ter waarde van 60 euro. Bel hiervoor met 0522-26 12 85 of mail naar info@ontdekjekracht.nl met je adresgegevens en vermeld daarbij in elk geval je telefoonnummer. Ik heet je graag van harte welkom in mijn praktijk. Tot gauw!   

 

Comment Section

0 reacties op “5 MANIEREN OM JE VERLIES TE VERWERKEN

Plaats een reactie


*