Page content

OVERWIN JE PODIUMVREES (3)

OVERWIN JE PODIUMVREES (3)

Een bekende voetballer die een aantal jaren geleden bij me kwam in mijn praktijk, wilde zijn blessuregevoeligheid oplossen. Ik liet hem zien dat hij eerst zijn diepere gevoelens moest toelaten en daarna loslaten, voordat hij zijn blessures kon kwijtraken. In zijn geval ging het om blessuregevoeligheid, maar hetzelfde geldt ook voor podiumvrees.

Podiumvrees kan je succes enorm blokkeren of in de weg staan.

In dit artikel laat ik je zien hoe je deze vorm van angst kunt overwinnen.

Je kunt podiumvrees in 3 stappen overwinnen:

  1. toelaten
  2. uitvergroten
  3. loslaten

In dit artikel ga ik het met je hebben over de 1e stap: toelaten. Ik leg uit hoe je toegang krijgt tot je diepere gevoelens en hoe je negatieve emoties kunt kwijtraken. Zo krijg je meer inzicht in je belemmeringen en ga je leren, hoe je die belemmeringen zelf al enigszins kunt oplossen.

Er zijn 9 manieren om je podiumvrees volledig kwijt te raken. Het zijn combinaties van de 3 universele principes en de 3 G’s. Ben je al wat informatie kwijt geraakt, of wil je je geheugen even opfrissen, lees dan opnieuw even de eerste twee delen (1 en 2).

Podiumvrees en de 3 G’s

Podiumvrees is dus eigenlijk faalangst, wanneer je moet presteren op het podium. Dat komt vaak voor bij beroepsmuzikanten, maar bijvoorbeeld ook bij topatleten, zoals topturners of topdansers. Podiumvrees speelt zich, net als elke andere angst, op 3 niveaus af:

  1. Je gedachten (G1) toelaten. Het toelaten van positieve gedachten lukt meestal nog wel, maar het volledig toelaten van negatieve gedachten is meestal een stuk moeilijker. Bij mindfulness worden gedachten soms voorgesteld als voorbijdrijvende wolkjes. Dat is een mooi beeld, dat je prima kunt gebruiken om als ‘toeschouwer’ naar je gedachten te kijken. Of je ze labelt als negatief of als positief maakt eigenlijk niet uit! Gedachten komen en gedachten gaan, net zoals de cyclus van dag en nacht of de kringloop van de seizoenen. Kijk ernaar, zonder dat je daar iets mee moet doen. Wees alleen toeschouwer van je gedachten, onbevangen en onbevooroordeeld. Dat geeft rust 🙂
  2. Je gevoelens (G2) toelaten. Het is gemakkelijk om positieve emoties zoals blijheid en opwinding toe te laten. Dat is moeilijker bij negatieve emoties zoals angst en woede. Deze worden vaak weggestopt, onderdrukt of zelfs ontkend. Het vervelende is echter dat je ze niet kunt ontlopen. Ze laten zich namelijk niet “wegpoetsen”. Hoe harder je dat probeert, hoe harder ze blijven protesteren. Ze worden sterker of – als het je eindelijk lukt om ze tijdelijk weg te drukken – ze overvallen je met terugwerkende kracht op een onbewaakt moment, wanneer je de controle even laat varen. Het is de kunst om je zo te leren ontspannen, dat je niet meer verkrampt wanneer er een emotie opkomt, maar dat je deze emotie er gewoon laat zijn. Zelfs als je bevooroordeeld bent, dus als je er een negatief etiket op plakt, zoals: ‘deze woede, die angst of dit verdriet mag ik niet voelen omdat het verkeerd is’. Daarom is het toelaten van wat er is een verheven kunst
  3. Je gedragingen (G3) toelaten. De fysieke symptomen van podiumvrees (blozen, beven, zweten, trillen, rillen, verstijven, enzovoorts) voelen onprettig. Bovendien zijn zij het tastbare bewijs dat je daadwerkelijk podiumvrees hebt. Omdat niemand blij is met podiumvrees, ligt het voor de hand om ook de lichamelijke symptomen daarvan te onderdrukken. Het tragische hiervan is dat deze symptomen zich niet laten onderdrukken. Ze willen alleen maar erkend en gezien worden. Net als een boos en lastig kind, dat alleen maar bozer wordt wanneer je het uitscheldt of slaat! Daarom is toelaten een prachtige tussenstap om van deze symptomen bevrijd te raken. Zelfs als het alleen maar tijdelijk zou zijn. Er zijn vele manieren om je lichamelijk te leren ontspannen, zoals meditatie of YOGA. Toelaten lijkt vanzelfsprekend, maar is vaak moeilijker dan je denkt!

In de volgende blog gaan we het hebben over de 2e stap: podiumvrees en uitvergroten!

Wil je beter leren loslaten? Toon hier dan alvast je belangstelling voor een Driedaagse Training Overwin Je Podiumvrees!

Comment Section

1 reactie op “OVERWIN JE PODIUMVREES (3)


Door Hennie dogger op 3 maart 2018

Ik ben bloednerveus en heb zelf kotsneogingen trillen als ik moet optreden ik zing ik zou dit zo graag overwinnen en plezier beleven aan mijn optredens

Plaats een reactie


*