Page content

OVERWIN JE PODIUMVREES (5)

OVERWIN JE PODIUMVREES (5)

In dit artikel gaan we het hebben over loslaten. Zoals je in de vorige artikelen hebt kunnen lezen, is het toelaten van podiumvrees de eerste stap. Daarna volgt de tweede stap: het uitvergroten van je emoties rondom podiumangst. Loslaten is de derde en laatste stap in het omgaan met podiumangst.

Zó werkt het dus niet

Er zijn hele boekenkasten, hele bibliotheken volgeschreven over loslaten. Maar ondanks dat bestaan er nog veel misverstanden over dit polyinterpretabele thema.
Een van de grootste misverstanden is de illusie, dat het goed is om je emoties meteen los te laten. Zelfs nog voor je ze gevoeld hebt… Als je maar genoeg los laat komt het wel goed is het idee.

Loslaten is zo een spirituele dooddoener geworden.
Het risico van deze manier van benaderen is dat je geen werkelijk contact maakt met je gevoelens en emoties. Je kunt pas iets loslaten, wanneer je het eerst vasthoudt!

Hoe werkt het dan wél?

Je kunt loslaten ook zien als een natuurlijk gebeuren. Een boom laat in de herfst zijn bladeren vallen. Een moeder moet haar kind leren loslaten. En een stervende laat vroeg of laat het leven los. Maar toch gaat het leerproces van het loslaten voor de meeste mensen niet vanzelf. Het gaat met vallen en opstaan.

Loslaten: hoe doe je dat?

Toch is er godzijdank ook goed nieuws. Loslaten kun je namelijk gewoon leren, net als andere vaardigheden! Ik geef je nu 3 tips om beter te leren loslaten:

  1. Ontspan je spieren. Dat kan bijvoorbeeld met yoga of door wandelen en joggen. Het is hierbij een effectieve techniek om je spieren eerst een voor een aan te spannen en ze daarna weer een voor een los te laten.
  2. Ontspan je geest. Meditatie of met rustgevende gedachten bezig zijn helpt hierbij. Of bijvoorbeeld nadenken over een leuke hobby.
  3. Ontspan je gevoel. Er zijn verschillende zaken die hierbij behulpzaam kunnen zijn, zoals emotioneel lichaamswerk, energetische behandeling, fysieke aandacht van een geliefde (denk aan aaien, strelen of knuffelen) of het luisteren naar muziek.

Heb je last van een of meer symptomen van podiumvrees of wil je weten welke symptomen dat zijn? Lees dan voor meer informatie: Overwin je podiumvrees ( deel 1), (deel 2), (deel 3) en (deel 4)

Ben je al wat informatie kwijt geraakt, of wil je je geheugen opfrissen, lees dan opnieuw even de eerste 4 delen.

Wil je beter leren omgaan met podiumvrees? Toon hier dan je belangstelling voor een Driedaagse Training OVERWIN JE PODIUMVREES!

Comment Section

5 reacties op “OVERWIN JE PODIUMVREES (5)


Door Ineke van Berkum-Jochemsen op 20 maart 2017

Zonder dat ik me ervan bewust was, heb ik in de afgelopen jaren dezelfde methode ontwikkeld om dingen los te laten.

Bij mij werkt een mix van meditatie, sportief wandelen, luisteren naar muziek of zelf zingen, een goed boek lezen of een goede film kijken.

Ik mis alleen nog 1 heel belangrijk aspect, namelijk het aanvaarden van dat wat er is. Sinds ik aanvaard wat ik in mijn leven heb meegemaakt, is het zoveel gemakkelijker om los te laten. Als ik vanuit onvoorwaardelijke liefde naar mijzelf kijk, mag alles er zijn.

Ik heb mogen ervaren dat je loslaten mag leren stap voor stap. Vanmorgen mocht ik nog weer wat hierover leren. Mijn dochter is behoorlijk verlegen. Dat was ik vroeger zelf ook, ik was echt super verlegen. Even merkte ik dat ik dit wel heel nauwkeurig volgde bij haar. Ook ik mag het verlegen meisje in mij loslaten. Zo kan mijn dochter helemaal zichzelf zijn.

Loslaten leer je niet zomaar in 1 keer, maar dat doe je stap voor stap. Gelukkig had ik nooit podiumvrees, al was ik nog zo verlegen, toen ik 8 jaar was zong ik al voor het eerst solo in de schoolmusical.

Maar als je leert loslaten, kun je er nog wel veel meer van genieten op het podium. Sinds ik weet hoe dit moet, kan ik enorm genieten van mijn werk als trainer en ook nog steeds van het zingen op een podium.

Jullie ook allemaal heel veel plezier op het podium!


Door Roeland op 21 maart 2017

Dat is heel mooi wat je beschrijft. Bijzonder dat jij al vanuit jezelf hebt aangevoeld hoe je het essentiële proces van het loslaten kunt bevorderen!

De totale aanvaarding van wat er is gaat inderdaad vooraf aan het loslaten. Door deze aanvaarding krijgen de pijn, het verdriet, de boosheid, de onmacht of welke emotie dan ook bestaansrecht. Ze mogen er volledig zijn en worden daardoor groter ofwel verdwijnen vanzelf.

Aanvaarding is voor mij trouwens iets wezenlijk anders dan rationele aanvaarding oftewel acceptatie met het hoofd, bijvoorbeeld omdat je het allemaal zo goed begrijpt wat er gebeurd is. Loslaten vloeit daar vanzelf uit voort.

Aanvaarding gaat vele malen dieper dan “acceptatie” door begrip. Het is in mijn optiek allesomvattend.



Door Roeland op 23 maart 2017

Accepteren met hoofd EN hart 🙂


Door Heleen op 7 mei 2018

Gisteren had ik mijn eerste optreden solo zingen. Laagdrempelig. Het feit dat je Er stond was al knap. Toen ik het podium opstapte werd ik heel nerveus. Mijn knieen bibberden zo erg dat ik blij was dat ik nog Kon zingen. Het ging redelijk. Maar ik was alle tips vergeten. En ging op de automatische piloot. Het was mijn eerste keer als 60 plusser.
Ik ben Helemaal geen type om op een podium te staan. Ik weet dat ik kan zingen.
Hoe kan ik die angst overwinnen. En wordt het beter?
Ik heb al therapie en ben er mee bezig angsten overwinnen.
Heleen.

Plaats een reactie


*